Урок 2. Опрацювання даних як інформаційний процес. Кодування та декодування повідомлень

Урок 1. Правила поведінки і безпеки життєдіяльності (БЖ) в комп’ютерному класі
Жовтень 16, 2016
Урок 3. Кодування символів
Жовтень 16, 2016

Урок 2 (web-версія конспекту без зображень)

Тема: Опрацювання даних як інформаційний процес. Кодування та декодування повідомлень

Мета :

  • навчальна: сформувати поняття кодування та декодування повідомлень, двійкової системи кодування;
  • розвиваюча: розвивати логічне мислення; формувати вміння діяти за інструкцією, планувати свою діяльність, аналізувати i робити висновки;
  • виховна:  виховувати інформаційну культуру учнів, уважність, акуратність, дисциплінованість

Обладнання: комп’ютери кабінету з виходом в мережу Інтернет, мультимедійний проектор, презентація уроку, (ФАЙЛИ-ЗАГОТОВКИ) до підручника "ІНФОРМАТИКА 8 КЛАС" Морзе Н.В., Берна О.В., Вембер В.П.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

(конспект уроку та презентація розроблені на основі матеріалу підручника «Інформатика (Морзе Н.В., Берна О.В., Вембер В.П.) 8 клас») 

ХІД УРОКУ

І. Організація класу до уроку

  1. Привітання із класом (слайд 1)
  2. Повідомлення теми і мети уроку (слайд 2-3)

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Повторення (слайд 4):

  1. Учні по черзі перелічують основні правила техніки безпеки в комп’ютерному класі

III. Вивчення нового матеріалу

Пояснення вчителя з елементами демонстрування презентації

(використовується   проектор, та матеріал підручника)

Що таке кодування повідомлень? (слайд 5-7)

Код – це система правил для перетворення повідомлень, що містять текст, звук, зображення, жести тощо.

Кодування повідомлень – це процес перетворення за певними правилами одного подання набору даних в інший. Під час кодування повідомлення відбувається зміна вигляду повідомлення без зміни його змісту.

Процес отримання та передавання повідомлень можна зобразити у вигляді схеми.

Кодування та декодування належать до процесу опрацювання повідомлення які можна здійснювати за допомогою комп’ютера

QR-код – квадратна картинка, в якій закодовано деякі відомості:

  • звичайний текст;
  • адреса веб-сторінки в Інтернеті;
  • номер телефону;
  • координати місця на карті;
  • персональна візитна картка особи тощо.

QR-коди створюють за допомогою спеціальних програм, які можна завантажити на комп’ютер, або використовують спеціальні сайти в Інтернеті. Наприклад, за допомогою онлайнового сервісу для генерування QR-коду створено QR-код його адреси http://ua.qr-code-generator.com

Які особливості має двійкове кодування? (слайд 8-10)

Кодування повідомлень із використанням двох сигналів називається двійковим. Набір даних, отриманий у результаті двійкового кодування, називають двійковим кодом.

Цифра 0 або 1 у двійковому коді повідомлення має назву біт (англ. Binary digital – двійкова цифра).

Однією з двох цифр 0 або 1 можна закодувати, наприклад:

  • правильність твердження: неправильно (0) або правильно (1);
  • стан вимикача: вимкнено (0) або ввімкнено (1) тощо.

Із двох бітів можна скласти 4 (4=22) коди (00, 01, 10, 11). Ними можна закодувати, наприклад, чотири чверті координатної площини: 00 – ліва верхня; 01 – права верхня; 10 – ліва нижня; 11 – права нижня.

Послідовність із восьми бітів має назву байт.

1 байт = 8 біт

Таблиця степенів числа 2 демонструє кількість різних повідомлень, які можна закодувати за допомогою відповідної кількості бітів:

IV.  Формування практичних умінь і навичок

Завдання 1.   Довжина двійкового коду тексту (слайд 11)

Книжка містить 150 сторінок, на кожній сторінці — 40 рядків, у кожному рядку 60 символів (включаючи пропуски). Знайдіть довжину двійкового коду тексту книжки, якщо для кодування кожного символу використано 8 біт.

Увага! Під час роботи з комп’ютером дотримуйтеся правил безпеки та санітарно-гігієнічних норм.  (Інструктаж з правил техніки безпеки)

Завдання на с. 9  підручника

Завдання 2. Працюємо у парах  (слайд 12)

Створіть у табличному процесорі таблицю переведення одиниць довжини двійкового коду повідомлення в такому вигляді:

Завдання 3. Працюємо у парах  (слайд 13)

Запропонуйте одне одному текстове повідомлення, закодоване за допомогою однієї із систем кодування. Один подає придумане повідомлення, використовуючи таблицю Unicode, інший — Windows-1251. Перевірте правильність кодування, для цього обміняйтесь кодами та декодуйте повідомлення. Визначте довжину двійкового коду кожного з повідомлень. Зробіть висновок.

V. Підсумок уроку

Обговорюємо  (слайд 14)

  1. Що таке код та кодування повідомлень?
  2. Наведіть приклади кодування повідомлень, які використовуються в різних галузях знань.
  3. Яке кодування називають двійковим?
  4. Чому в сучасних комп’ютерах використовують двійкове кодування?
  5. Назвіть переваги та недоліки кодування, яке використовується в комп’ютерах.

Рефлексія (слайд 15)

  • Що нового сьогодні дізналися?
  • Чого навчилися?
  • Що сподобалось на уроці, а що ні?
  • Чи виникали труднощі?

VI.  Домашнє завдання (слайд 16)

Опрацювати параграф підручника п.1 с. 6-9

Завантажити конспект


Ви можете зберегти свій час на підготовку до уроків замовивши комплект презентацій
8 клас для супроводу уроків  

за ціною:

100 грн за комплект
(одна презентація коштує менше 2 грн)

Замовити комплект

також для використанні на уроках розроблено сервіс для проведення онлайн-тестування