Урок 19. Типи алгоритмів

Урок 18. Середовище описання і виконання алгоритмів
Квітень 1, 2017
Урок 20. Лінійні алгоритми
Квітень 1, 2017

Урок 19 (web-версія конспекту без зображень)

5 клас за оновленою програмою 2016 року

Тема: Типи алгоритмів

Мета :

  • навчальна: ознайомити учнів з типами алгоритмів які можна організувати в середовищі Скретч;
  • розвиваюча: розвивати логічне мислення; формувати вміння діяти за інструкцією, планувати свою діяльність, аналізувати i робити висновки;
  • виховна:  виховувати інформаційну культуру учнів, уважність, акуратність, дисциплінованість

Обладнання: комп’ютери кабінету з виходом в мережу Інтернет, мультимедійний проектор, презентація уроку, (ФАЙЛИ-ЗАГОТОВКИ) до підручника "ІНФОРМАТИКА 5 КЛАС" Морзе Н.В., Берна О.В., Вембер В.П.

Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.

(Створено в навчальних цілях за підручником «Інформатика 5 клас»/Н.В. Морзе, О.В. Барна, В.П. Вембер, О.Г. Кузьминська. – К.: УОВЦ «Оріон», 2016 www.orioncentr.com.ua, inf5-m.blogspot.com) 5 клас») 

ХІД УРОКУ

І. Організація класу до уроку

  1. Привітання із класом (слайд 1)
  2. Повідомлення теми і мети уроку (слайд 2-3)

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1. Пригадай (слайд 4):

  1. У яких програмних середовищах можна створювати чи виконувати алгоритми?
  2. Які проекти ти виконував у середовищі Скретч?

2. Онлайн тестування (слайд 5):

Перейти за посиланням для проходження тесту № 18 http://testinform.in.ua/category/5-klas/

III. Вивчення нового матеріалу

Пояснення вчителя з елементами демонстрування презентації

(використовується проектор, та матеріал підручника)

Які алгоритми можна реалізувати в середовищі Скретч? (слайд 6-8)

Слідування – це алгоритмічна структура, яка використовується для подання послідовного набору команд, що виконуються одна за одною.

Алгоритми з використанням структури слідування називають лінійними.

Повторення – алгоритмічна структура, яка використовується для подання багаторазового виконання набору команд.

Алгоритми у якому деякі команди повторюються, називають циклічним алгоритмом.

Розгалуження – алгоритмічна структура, що дає змогу виконавцеві алгоритму вибрати сценарій подальших дій залежно від істинності певної умови.

Як створити новий проект у середовищі Скретч? (слайд 9-13)

Існує два способи створення проектів у середовищі Скретч: зміна існуючого або створення нового.

Перший спосіб передбачає зміну зображення виконавця чи фону сцени та програми в уже створеному проекті.

Щоб додати до програми нову команду, її переміщують з набору команд в область складання програми на вкладці Скрипти перетягуванням миші.

Команду в області складання програми можна дублювати, вилучати, отримати про неї довідку та додати до неї коментар – пояснення, обравши відповідні вказівки з контекстного меню.

Розробка нової програми в середовищі Скретч виконується за таким планом:

  1. створити файл для нового проекту, вибравши команду Новий з меню Файл;
  2. задати виконавців;
  3. спланувати події, що відбуватимуться на сцені;
  4. дібрати команди, які відповідатимуть запланованим подіям;
  5. перемістити обрані команди з блоків команд в область складання програми;
  6. задати значення параметрів команд;
  7. упорядкувати та об’єднати команди в один блок;
  8. запустити проект на виконання, перевірити правильність отриманого результату;
  9. за потреби внести зміни до програми.

У проекті в середовищі Скретч можна використати декілька виконавців. Додати нового виконавця можна двома способами: скористатись вказівкою Додати новий спрайт над списком об’єктів чи дублювати існуючий об’єкт за допомогою вказівки контекстного меню.

Які команди використовують у програмі в середовищі Скретч? (слайд 14-19)

Команди, що можна використовувати для створення програми для виконання в середовищі Скретч, об’єднано у 10 груп.

За допомогою команд групи Рух створюють події переміщення виконавця по сцені.

Наприклад, даній команді відповідає подія на сцені: виконавець переміщується по горизонталі на 10 кроків уперед – праворуч від центра. Число 10 – значення параметра команди.

Рухаючись по сцені, виконавець може залишати «слід» різного кольору й розміру – малювати. Команди малювання зібрані у групі Олівець.

Наприклад, за допомогою даної команди витирають усі малюнки, створені під час виконання однієї з команди малювання або їх сукупності.

Виконавець алгоритму в середовищі Скретч може також змінювати свій вигляд: колір і відображення. Такі команди зібрані у групі Вигляд.

Наприклад, даній команді відповідає подія, яка зображена на малюнку.

Команди, що забезпечують відтворення музики і звуків, містяться у групі Звук.

Наприклад, виконання команди ти будеш чути, якщо під’єднати до системного блока колонки чи навушники.

Команди управління виконанням команд програми містяться у групі Події.

Найчастіше серед цих команд обирають дану команду. Після натискання відповідної кнопки всі команди програми виконуватимуться автоматично.

IV. Формування практичних умінь і навичок

Увага! Під час роботи з комп’ютером дотримуйтеся правил безпеки та санітарно-гігієнічних норм. (Інструктаж з правил техніки безпеки)

Завдання 1. Алгоритми (слайд 20)

Відтвори алгоритм створення нового проекту в се­редовищі Скретч за посиланням: http://LearningApps.org/view1146793.

Завдання на с. 139 підручника

Завдання 2. Гра (слайд 21)

Відкрий файл Команди Рудого кота, який збережено в папці Алгоритми і програми, і пограй у гру: обирай команду за її поясненням. Якщо ти не помилишся, то виконавець Рудий кіт, подібно до виконавця в середовищі Скретч, виконає вказану команду. Ти отримаєш відзнаку та перейдеш на наступний рівень гри. Якщо ні — гра припиниться. Спробуй отримати 11 відзнак.

Додаткові матеріали для уроку розміщені в папці D:/5 клас/Текстові документи

Завдання на с. 139 підручника

Завдання 3. Мелодії (слайд 22)

Завантаж проект Мелодія, що міститься в папці Алгоритми і програми. Зміни поданих виконавців алгоритмів на інших, образи яких зберігаються в бібліотеці образів у категорії Люди. Встанови, які алгоритмічні структури реалізовано у програмах для кожного з виконавців.

Додаткові матеріали для уроку розміщені в папці D:/5 клас/Текстові документи

Завдання на с. 139-140 підручника

Завдання 4. Зміна значення параметра команди Задати інструмент (слайд 23)

У середовищі Скретч виконавці можуть грати на різних музичних інструментах. Досліди, що зміниться при виконанні алгоритм Кіт-музикант, якщо в команді змінити параметр – номер інструмента.

Установи його схожість і відмінність із середовищем Блоклі: Лабіринт і Скретч.

Завдання на с.141 підручника

Завдання 5. Працюємо в парах (слайд 24)

Запропонуйте одне одному запитання, для яких відповідями були б слова зі списку: виконавець, образ, об'єкт; подія, ко­манда, група команд, параметр команди, команди групи Рух, команди групи Олівець, команди групи Звук, команди групи Вигляд, команди групи Керувати.

Завдання на с.141 підручника

V. Підсумок уроку

Обговорюємо (слайд 25)

  1. Які команди слід використати під час складання програми в середовищі Скретч, щоб її виконавець переміщувався по сцені вгору-вниз?
  2. У який блок об'єднані команди, з яких можна скласти програму відтворення музичного уривку в середовищі Скретч?
  3. Які дії слід виконати, щоб виконавець змінював свій вигляд під час виконання програми в середовищі Скретч або залишав слід на сцені?
  4. Чим відрізняються команди груп Події та Керувати в середовищі Скретч?
  5. Якими способами можна складати програми в середовищі Скретч?
  6. Які алгоритмічні структури використовують під час створення алгоритмів?
  7. Чим відрізняються лінійні та циклічні алгоритми?
  8. Коли необхідно використати алгоритмічну структуру розгалуження під час створення алгоритмів?

Рефлексія (слайд 26)

  • Що нового сьогодні дізналися?
  • Чого навчилися?
  • Що сподобалось на уроці, а що ні?
  • Чи виникали труднощі?

VI. Домашнє завдання (слайд 27)

Опрацювати параграф підручника п.18

Завантажити



Ви можете зберегти свій час на підготовку до уроків замовивши комплект презентацій
5 клас за новою програмою 2016 року для супроводу уроків  

за ціною:

60 грн за комплект
(одна презентація коштує менше 2 грн)

Замовити комплект

також для використанні на уроках розроблено сервіс для проведення онлайн-тестування