Урок 21. Використання та настроювання браузера

Урок 20. Призначення й структура мережі Інтернет
Вересень 19, 2016
Урок 22. Засоби пошуку інформації в Інтернеті. Практична робота №8 «Пошук інформації в Інтернеті»
Вересень 21, 2016

Урок 21 (web-версія конспекту без зображень)

Тема: Використання та настроювання браузера

Мета :

  • навчальна: актуалізувати знання учнів про принципи адресації та основні послуги глобальної мережі Інтернет; ознайомити учнів з призначенням програм-браузерів, їх інтерфейсом та режимом роботи, підключенням до Інтернету за допомогою браузера, способами завантаження Web-сторінок;
  • розвиваюча: розвивати логічне мислення; формувати вміння діяти за інструкцією, планувати свою діяльність, аналізувати i робити висновки;
  • виховна:  виховувати інформаційну культуру учнів, уважність, акуратність, дисциплінованість

Обладнання: комп’ютери кабінету з виходом в мережу Інтернет, мультимедійний проектор, презентація уроку.

Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.

(конспект уроку та презентація розроблені на основі матеріалу підручника «Інформатика (Ривкінд, Лисенко, Чернікова, Шакотько) 9 клас») 

ХІД УРОКУ

І. Організація класу до уроку

  1. Привітання із класом
  2. Повідомлення теми і мети уроку

ІІ. Актуалізація опорних знань

Повторення

  1. Що таке Інтернет?
  2. Яке призначення мережних протоколів ТСР і ІР?
  3. У чому полягає технологія клієнт-сервер?
  4. З якою метою здійснюється віддалене керування комп’ютером у локальній мережі?
  5. Що таке ІР-адреса? Яка її структура?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Пояснення вчителя з елементами демонстрування презентації

(використовується   проектор, та матеріал підручника)

Теоретична довідка

Програми-браузери. MS Internet Explorer

Програми-сервери, які забезпечують роботу служби WWW, називають Веб-серверами. Програми-клієнти, які забезпечують прийом та відтворення Веб-документів, називаються Веб-браузерами, або навігаторами.

Нині існує багато альтернативних програм-браузерів. Наприклад, Internet Explorer, Netscape Navigator – комплекс програм для роботи з Веб-сторінками.

Якщо комп’ютер працює з ОС Windows, до її складу вбудовано браузер Internet Explorer.

Обговорення основних функцій, загальних можливостей програми.

Разом з учнями слід дійти висновку про основне призначення програми-браузера:

  • завантаження Веб-сторінок з віддалених серверів разом із вбудованими об 'єктами;
  • перегляд Веб-сторінок, отриманих із Інтернету, та відновлення вбудованих у них об'єктів;
  • збереження отриманих Веб-документів на жорсткому диску комп’ютера у вигляді, який дозволить в майбутньому їх переглядати автономно без під'єднання до мережі Інтернет;
  • перегляд раніше отриманих та збережених на жорсткому диску і Веб-документів;
  • одночасне виконання операцій з кількома Веб-сторінками в різних вікнах браузера.

Пропоную учням (якщо є така можливість) послідовно кількома різними способами завантажити браузер під час фронтальної практичної роботи проаналізувати основні елементи робочого вікна браузера.

Основні елементи робочого вікна браузера (демонстрація):

  • Робоче поле. Містить образ активного Веб-документа.
  • Рядок заголовка. Під час роботи тут відображається титульна назва Веб-сторінки.
  • Рядок меню. Виконує три функції: надає засоби для налагоджен­ня програми, засоби для навігації в Інтернеті та засоби для роботи з файлами одержаних і раніше збережених документів.
  • Панель інструментів. Містить командні кнопки для швидкого ви­конання операцій, пов'язаних із навігацією у WWW і роботою з Веб-документами.
  • Адресний рядок. Відображається URL-адреса активного Веб-документа.
  • Додаткова панель. Надає зручні додаткові засоби навігації в WWW. Якщо робоча станція має монітор невеликого розміру, то від додат­кових панелей, як правило, відмовляються.
  • Рядок стану. Виконує важливу інформаційну функцію: в ньому відображається хід завантаження Веб-сторінки. Також у ньому мож­на прочитати URL-адреси, до яких ведуть гіперпосилання, що містяться на Веб-сторінці. Для цього достатньо навести покажчик миші на гіперпосилання.

Способи завантаження документа за допомогою:

  • адресного рядка (набір з клавіатури);
  • списку адрес (вибір із запропонованих адрес);
  • вказівки Файл/Відкрити;
  • журналу (адреси раніше використовуваних Веб-документів);
  • закладок (пункт Вибране).

При цьому корисними будуть підказки у вигляді копій екрану для кожного зі способів, наприклад:

  • Вибір потрібної URL-адреси зі списку адрес.
  • Вибір Веб-документа зі списку, що міститься в журналі, з яким користувач працював протягом поточного сеансу роботи або раніше.
  • Вибір потрібної адреси зі списку сторінок, адреси яких містяться в папці Обране

Поради щодо завантаження:

  • команда Файл/Створити/Вікно використовується для одночасного перегляду кількох документів;
  • коли Веб-документ завантажується до браузера, його копія розміщується до кеш-памяті комп’ютера, що дає змогу пізніше до нього звернутися;
  • у разі розбіжності кодування кирилиці (укр. та рос. текстів), потрібно скористатися командою Вид/Вид кодування.

Увага!

При завантаженні документів слід звер­нути увагу на такі важливі практичні поради:

Якщо необхідно переглянути одночасно кілька документів, то для цього використовується команда меню Файл/Створити/Вікно. На екрані комп'ютера при цьому відображається точна копія вікна Internet Explorer усіма елементами управління, до якого можна завантажи­ти інший Веб-документ.

Коли Веб-документ завантажується до браузера, його копія роз­міщується до кеш-пам'яті комп'ютера. Це дає змогу при наступ­ному зверненні до такого документа викликати його з кеш-пам'яті, а не копіювати документ з WWW, і тим самим прискорити процес завантаження сторінки.

У разі розбіжності кодування кирилиці (українського і російсь­кого текстів), що викликає появу на екрані «незрозумілих» символів, необхідно скористатися пунктом меню Вид/Вид кодування. Для пра­вильного відображення тексту кирилиці необхідно вибрати один із можливих варіантів кодування: Кирилиця (Windows), Кирилиця (ISO), Кирилиця (КОІ8-R), Кирилиця (КОI8-У).

Процес завантаження Веб-сторінки складається з трьох етапів, які зовні відрізняються повідомленнями у рядку стану:

  1. У системі DNS виконується пошук IP-адреси вузла за його іменем. Якщо в посиланні вказана помилкова, тобто неіснуюча адреса сервера, то з’явиться повідомлення про те, що Internet Explorer не може знайти такого вузла. Іноді система  DNS також дає перебої, тому доцільно спробувати викликати сторінку ще раз.
  2. Встановлюється з'єднання з сервером. При цьому у рядку стан відображаються надписи типу: «З'єднання з вузлом..., Вузол знайдено Встановлюється з 'єднання, очікується відповідь....!» Саме на цьому етапі можуть відбуватися тривалі затримки.
  3. Коли сервер «відгукнувся» і розпочав надсилати дані, в рядку стану з'являється надпис Відкривання сторінки..., який означає, що здійснюється передавання даних.

Якщо отримання документа займає, як правило, довше двох секунд, цей надпис змінюється набором повідомлень про те, як іде завантаження окремих частин документа: тексту, графічних зображень, інших об'єктів. Усі файли розбиваються WWW-сервером для посилання на фрагменти, які найчастіше доходять до користувача по черзі. Тому надписи типу Залишилося 20 с., Завантаження малюнка..., які повідомляють про ступінь готовності, загальний обсяг і швидкі передавання даних для кожного з файлів, змінюють одна одну в рядку стану у міру того, як із мережі завантажуються фрагменти різних файлів.

Нарешті, коли все, що було потрібно, прийнято з мережі або зчитано з кеш-пам'яті, в рядку стану відображається надпис Готово.

Це означає, що процес обміну інформацією з мережею закінчився. При цьому індикатор, що розташовується у правому верхньому куті, перестає «рухатися». У цей момент кнопка Stop на панелі інструментів гасне (стає недоступною), оскільки всі процеси, які можна було б обірвати, вже закінчилися. Тепер у процесі читання документів можна знову ставити курсор миші на гіпертекстові посилання, вибираючи, куди «відправитися» далі у Всесвітній павутині.

Процес приймання Веб-документа можна перервати в будь-який час за допомогою кнопки Зупинити. Поновити  приймання (спочатку) можна за допомогою кнопки Оновити.

Увага!

Якщо лінії перевантажені й передавання даних проходить дуже повільно, доцільно кілька разів зупинити процес та запустити його спочатку. Ситуація в мережі швидко змінюється, і не виключено, що при черговій спробі дані можуть бути відправлені за іншим маршрутом переміщення, який обійде перевантажену ділянку мережі.

Якщо згодом користувач передумає і вирішить все ж отримати Веб-сторінку, завантаження якої він перед цим зупинив, необхідно клацнути по кнопці Оновити (мая. 2.9). Цією ж кнопкою можна скористатися і для того, щоб повністю прочитати Веб-сторінку, завантаження якої припинилося не з вини користувача, а наприклад через обірвання зв’язку.

Поновити поточну сторінку можна також за допомогою команди Вигляд/Оновити.

Завантаження документа можна вважати закінченим лише тоді, коли в рядку стану з'явиться надпис Готово.

Налагодження параметрів роботи браузера

(Якщо дозволяє відведений на вивчення цього матеріалу час)

Можна додатково розглянути з учнями в режимі самостійного опрацювання питання налагодження параметрів роботи браузера.

Оскільки основним завданням використання браузера є робота з документом, який відкрито в програмі, а не з програмою, то доцільно мінімізувати площу, що займають елементи управління, і максимально збільшити розмір робочої області. Такий порядок дій можна відпрацювати на практичному занятті

IV. Формування практичних умінь і навичок

Завдання 1.   Працюємо за комп’ютером

4°. Визначте, який браузер установлено на вашому комп’ютері, та:

а) відкрийте вікно браузера одним із відомих вам способів і визначте, яка сторінка відкривається при запуску браузера;

б) уведіть у поле адреси браузера URL-адресу веб-сторінки, наприклад http://ostriv.in.ua/index.php. Зверніть увагу, що в записі URL-адреси немає жодного пропуску, крапка після php не потрібна;

в) виберіть кнопку Перехід до. Дочекайтеся, поки завантажиться веб- сторінка. Зверніть увагу на зміну вигляду індикаторів під час завантаження;

г) визначте назву веб-сайта та назву відкритої веб-сторінки;

д) установіть масштаб перегляду веб-сторінки 150 %. Зверніть увагу, як змінився вигляд веб-сторінки;

е) завершіть роботу браузера.

5*. Відкрийте вікно браузера та:

а) відкрийте веб-сторінку з адресою www.library.kherson.ua;

б) розгляньте вміст веб-сторінки. Знайдіть на сторінці гіпер- посилання. Зверніть увагу, як вони оформлені. Проаналізуйте, за якими ознаками можна визначити, що це гіперпосилання;

в) відкрийте на новій вкладці веб-сторінку, використовуючи одне з гіперпосилань;

г) перегляньте відкриті веб-сторінки у режимі Швидкі вкладки;

д) виберіть ескіз першої сторінки. Зверніть увагу, як змінився вигляд вікна браузера;

е) завершіть роботу браузера.

7*. Відкрийте вікно браузера та:

а) відкрийте сайт Острів знань (http://ostriv.in.ua);

б) збережіть посилання на домашню сторінку сайта у списку Обране;

в) завершіть роботу браузера;

г) відкрийте вікно браузера повторно;

д) відкрийте сайт Острів знань, використовуючи посилання зі списку Обране;

е) впорядкуйте список Обране: перемістіть посилання на сайт Острів знань до папки Ссылки (рос. ссылки - посилання);

є) завершіть роботу браузера.

8*. Відкрийте вікно браузера та:

а) відкрийте сайт Острів знань (http://ostriv.in.ua) одним із відомих вам способів;

б) виберіть перше гіперпосилання у рубриці Новини з Острову;

в) збережіть веб-сторінку з новиною у вашій робочій папці. Оберіть тип файлу Веб-сторінка, повністю;

г) розгляньте, які папки та файли утворилися на диску;

д) збережіть веб-сторінку, обравши тип файлу Один файл веб-архіву;

е) перегляньте, який файл утворився на диску. Порівняйте значки збережених файлів;

є) завершіть роботу браузера.

9. Відкрийте веб-сторінку з адресою children.kmu.gov.ua. Визначте назву веб-сайта. З’ясуйте імена головних героїв сайта. Виберіть одного з героїв. Знайдіть на сайті та збережіть у вашій робочій папці зображення карти України.

Увага! Під час роботи з комп’ютером дотримуйтеся правил безпеки та санітарно-гігієнічних норм.  (Інструктаж з правил техніки безпеки)

Завдання № 4-5,7-9  на с.190-191  підручника

Додаткові матеріали для уроку розміщені в папці D:/9 клас/Тема 5

V. Підсумок уроку

Обговорюємо

  1. Назвіть відомі вам служби Інтернету та поясніть їх призначення. Які протоколи розроблені для кожної служби?
  2. За якими властивостями можна класифікувати комунікаційні служби Інтернету? Наведіть приклади служб кожної групи.
  3. Які можливості надає користувачу ІР-телефонія?
  4. Які служби дають змогу організовувати телеконференції? Назвіть спільні риси та відмінності цих служб.
  5. Порівняйте поняття телеконференція та відеоконференція.

Рефлексія

  • Що нового сьогодні дізналися?
  • Чого навчилися?
  • Що сподобалось на уроці, а що ні?
  • Чи виникали труднощі?

VI. Домашнє завдання

Опрацювати параграф підручника п.5.5

Завантажити конспект