Урок 22. Засоби пошуку інформації в Інтернеті. Практична робота №8 «Пошук інформації в Інтернеті»

Урок 21. Використання та настроювання браузера
Вересень 20, 2016
Урок 23. Системи опрацювання текстів. Основи роботи з текстовим процесором MS Word
Вересень 21, 2016

Урок 22 (web-версія конспекту без зображень)

Тема: Засоби пошуку інформації в Інтернеті. Практична робота №8 «Пошук інформації в Інтернеті»

Мета :

  • навчальна: навчитися працювати з програмою-броузером MS Internet Explorer для пошуку інформації, ознайомитися з інформаційно-пошуковими системами і каталогами Google: www.google.com чи Yahoo (www.yahoo.cоm);
  • розвиваюча: розвивати логічне мислення; формувати вміння діяти за інструкцією, планувати свою діяльність, аналізувати i робити висновки;
  • виховна:  виховувати інформаційну культуру учнів, уважність, акуратність, дисциплінованість

Обладнання: комп’ютери кабінету з виходом в мережу Інтернет, мультимедійний проектор, презентація уроку.

Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.

(конспект уроку та презентація розроблені на основі матеріалу підручника «Інформатика (Ривкінд, Лисенко, Чернікова, Шакотько) 9 клас») 

ХІД УРОКУ

І. Організація класу до уроку

  1. Привітання із класом
  2. Повідомлення теми і мети уроку

ІІ. Актуалізація опорних знань

Повторення

  1. Що таке веб-сторінка, веб-сайт, веб-портал?
  2. Що таке браузер? Які браузери ви знаєте? Назвіть основні елементи вікна браузера.
  3. Якими способами можна завантажити веб-сторінку у вікно браузера?
  4. Як здійснюється навігація Всесвітньою павутиною?
  5. Як виконати пошук даних з використанням програми Довідка та підтримка операційної системи Windows?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Пояснення вчителя з елементами демонстрування презентації

(використовується   проектор, та матеріал підручника)

Теоретична довідка

Пошукові служби

За роки існування Інтернету на серверах мережі накопичились і продовжують накопичуватися великі обсяги інформаційних ресурсів. Якщо користувачу потрібна деяка інформація, а він не знає адреси відповідних файлів в Інтернеті, то способи пошуку можуть бути різними. Можна шукати, подорожуючи гіперпосиланнями з однієї веб-сторінки на іншу, але це займе багато часу і не гарантує позитивного результату. Інша можливість - звернутися до послуг пошукових служб.

Пошукові служби надають засоби зручного пошуку веб-сторінок з потрібними даними. Звертаючись до цих служб, користувач формулює запит на пошук даних - пошуковий запит, який передається на сервер пошукової служби. На сервері запит опрацьовують спеціальні програми - інформаційно-пошукові системи. їх задача - знайти у своїй базі даних записи, що відповідають запиту. У результаті користувач отримує перелік посилань на веб-сторінки, на яких можна знайти потрібні дані.

За принципом дії розрізняють кілька видів пошукових служб. Найбільш поширеними є веб-каталоги та пошукові системи.

Веб-каталоги

Веб-каталоги бувають:

  • універсальними, що містять посилання на веб-сайти з різних частин світу з різноманітною тематикою;
  • територіальними, що охоплюють веб-ресурси країни, області або міста;
  • спеціалізованими, що містять посилання на веб-сайти певної спрямованості - літературні, науково-технічні, комерційні, освітні та ін.

Окремі пошукові каталоги поруч із посиланнями на ресурс надають оцінку його популярності у користувачів. Такі каталоги називають рей- тинговими системами.

Пошукові системи

Інший вид пошукових служб - пошукові системи, які також називають індексними базами даних, або пошуковими покажчиками.

Бази даних пошукових систем містять значно більше посилань на веб- сторінки, ніж бази даних тематичних каталогів. Це досягається завдяки тому, що опрацювання веб-сторінок виконують не люди, а спеціальні програми, які називають пошуковими роботами. Ці програми опрацьовують вміст веб-сторінок, визначають слова, які найчастіше зустрічаються у тексті, та зберігають результати опрацювання вмісту сторінок у базі даних пошукової системи.

Існує багато пошукових систем. За даними компанії Bigmir-Internet серед українських користувачів найпопулярнішими є пошукові системи Google (http://google.com.ua), Яндекс (http://yandex.ru), Рамблер (http://rambler.ru), I.UA (http://i.ua) тощо. Такі портали, як Мета (http://meta.ua), Український портал (http://uaportal.com), Bigmir)net (http://www.bigmir.net) та інші, надають послуги як тематичного каталогу, так і пошукової системи.

Для пошуку інформації з використанням пошукової системи користувачу потрібно виконати такий алгоритм:

  1. Сформулювати ключові слова або словосполучення, за якими здійснюватиметься пошук.
  2. Увести ключові слова або словосполучення в поле для введення пошукового запиту на сторінці пошукової системи.
  3. Вибрати кнопку Пошук або натиснути клавішу Enter.
  4. Переглянути описи посилань з отриманого списку.
  5. Якщо знайдено посилання, що відповідає темі, то використати його для відкриття відповідної веб-сторінки, інакше - уточнити ключові слова або словосполучення та повторити пошук у цій або іншій пошуковій системі.

Стратегії пошуку
 

Вибір засобів пошуку залежить від даних, які хоче отримати користувач. Якщо вас цікавлять загальні питання з деякої теми (наприклад, заходи для школярів, які проводяться в Україні), їх доцільніше шукати у тематичних каталогах. Спеціалізовані веб-каталоги використовують для пошуку відповіді на вузькоспеціалізовані питання (наприклад, принцип дії адронного коллайдера).

Інтернет - пошук серед сторінок в усій мережі;

  • сторінки українською мовою - пошук серед сторінок заданою мовою;
  • сторінки з України - пошук серед сторінок домену uа.

Після отримання великої кількості посилань за пошуковим запитом можна доповнити запит уточнюючими словами та виконати пошук лише серед знайдених сторінок. Для цього потрібно:

  • Вибрати посилання Пошук серед знайденого в нижній частині сторінки з результатами пошуку.
  • Увести уточнювальні слова, які конкретизують запит, у поле введення пошукового запиту у вікні, що відкриється.
  • Вибрати кнопку Пошук серед знайденого.

IV. Формування практичних умінь і навичок

Практична робота №8 

Увага! Під час роботи з комп’ютером дотримуйтеся правил безпеки та санітарно-гігієнічних норм. (Інструктаж з правил техніки безпеки)

Хід роботи

(завдання з підручника с. 202-203)

  1. Знайдіть із використанням веб-каталогу порталу Мета в розділі Технічні науки дані про Нобелівського лауреата з фізики за 1971 р. Збережіть веб-сторінку з біографією лауреата у вашій папці як один файл веб-архіву.
  2. Знайдіть із використанням пошукової системи Google зображення середнього розміру медалі Нобелівських лауреатів. Збережіть зображення повного розміру у вашій папці.
  3. Знайдіть із використанням складного пошуку сторінки українською мовою за останній рік про Нобелівських лауреатів з фізики. Одну із сторінок, що містить фотографію лауреата, збережіть у вашій папці як веб-сторінку повністю.
  4. Заповніть таблицю даними, отриманими при виконанні пошуку з використанням пошукової системи Google. Тема пошуку - Нобелівська премія, історія виникнення, кого і за що нею нагороджують.

Додаткові матеріали для уроку розміщені в папці D:/9 клас/Тема 5

V. Підсумок уроку

Оголошення  оцінок за практичну роботу

Рефлексія

  • мені було незрозуміло…;
  • у мене виникли такі запитання…;
  • я не впорався з такими завданням…;
  • мені сподобалось і я буду використовувати…

VI. Домашнє завдання

Опрацювати параграф підручника п.5.6

Завантажити конспект