Урок 24. Формули. Правила запису формул у табличному процесорі. Поняття про модифікацію формул при копіюванні

Урок 23. Практична робота №8 «Створення діаграм. Аналіз даних, поданих на діаграмі»
Червень 2, 2016
Урок 25. Практична робота №9 «Виконання обчислень за даними електронної таблиці. Використання вбудованих функцій»
Червень 2, 2016

Урок 24 (web-версія конспекту без зображень)

Тема: Формули. Правила запису формулі

Мета :

  • навчальна:  онавчити учнів використовувати формули та функції в електронних таблицях;
  • розвиваюча:  розвиток логічного мислення, креативності; уміння аналізувати, зіставляти, порівнювати, виділяти головне, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки;
  • виховна:  виховувати охайність уважність, інформаційну культуру

Обладнання: комп’ютери кабінету з виходом в мережу Інтернет, мультимедійний проектор,  презентація уроку, електронні матеріали (ФАЙЛИ-ЗАГОТОВКИ) до підручника "ІНФОРМАТИКА 7 КЛАС" Морзе Н.В. та ін..

Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.

(конспект уроку та презентація розроблені на основі матеріалу підручника «Інформатика (Морзе, Барна, Вембер, Кузьмінська) 7 клас») 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний етап

  1. Привітання із класом
  2. Повідомлення теми і мети уроку

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Опитування:

  1. Для чого використовуються діаграми?
  2. Що необхідно для створення діаграми?
  3. Що відображається на легенді діаграми?
  4. Які дії можна виконувати з діаграмою після її побудови?
  5. Як змінювати зовнішній вигляд діаграми?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Пояснення вчителя з елементами демонстрування презентації

(використовується   проектор та мережа Інтернет)

Як виконувати обчислення з числовими даними електронної таблиці?

Формула – це вираз, що може містити числові дані, адреси клітинок, функції та знаки арифметичних операцій.

Запис формули в середовищі табличного процесора завжди починається зі знака “=“

Порядок виконання арифметичних дій у формулах визначається пріоритетом операцій за правилом математики. Піднесення до степеня виконується в першу чергу, потім – множення й ділення. Останнім виконуються операції додавання і віднімання. Усі операції виконуються в порядку запису послідовно зліва направо.

Для редагування формули слід помістити курсор у рядок формул і внести необхідні зміни. Також можна переглядати й редагувати формули безпосередньо в клітинці. Для цього потрібно двічі клацнути по ній мишею

Як здійснюється обчислення за допомогою вбудованих функцій?

Табличний процесор містить набір вбудованих функцій, які можуть використовуватися у формулах. До основних функцій належать: знаходження суми, кількості, середнього значення, мінімального та максимального значення в діапазоні.

Для їх використання в табличному процесорі Microsoft Excel можна скористатися кнопкою з групи Редагування, що розміщена в вкладці Основне на стрічці.

Для спрощення використання у формулах діапазонів клітинок і розуміння даних, що містяться у клітинках, їм можна задати ім’я. Наприклад, при обчислення суми канцелярського приладдя для школяра діапазону клітинок D3:D9 можна надати ім’я Вартість товарів

Для іменування діапазону клітинок потрібно його виділити, у полі Ім’я замість адреси ввести з клавіатури ім’я, наприклад, Вартість_товарів,  та натиснути Enter

Що відбувається при копіюванні формул?

Часто в сусідній клітинках таблиць виконуються однотипні розрахунки. Для автоматизації однотипних розрахунків можна скопіювати формулу до клітинки відповідного діапазону.

Які помилки можуть виникати при використанні формул?

#ССЫЛКА (#REF!) – означає неправильне використання посилань, які є у формулі.

#ДЕЛ/0! (#DIV/0!) – спроба ділення на нуль.

У деяких випадках пропонується інформаційне вікно з повідомленням про помилку та можливим її виправленням

При виникненні помилки у верхньому лівому куті клітинки з’являється трикутник. Помилку слід виправити, вибравши один із запропонованих варіантів.

IV. Формування практичних умінь і навичок

Завдання 1. Працюємо у парах

Чим відрізняються вбудовані функції від формул, які користувач створює в середовищі табличного процесора? Назвіть по три спільні риси та по три відмінності.

Завдання 2.  Путівки

Знайди для даних таблиці Путівки.xlsx загальну кількість проданих туристичних путівок, найбільшу та найменшу кількість проданих путівок у квітні, використовуючи вбудовані функції

Увага! Під час роботи з комп’ютером дотримуйтеся правил безпеки та санітарно-гігієнічних норм.  (Інструктаж з правил техніки безпеки)

Хід роботи с.203-204 підручника

Додаткові матеріали для уроку розміщені в папці D:/7 клас/Електронні таблиці

Завдання 3.  Комунальні платежі

Розрахуй для даних, що містяться у файлі з електронною таблицею Послуги.xlsx, за допомогою введення відповідних формул вартість комунальних послуг. Значення в стовпчику Спожито розраховуються як різниця Поточних і Попередніх показників лічильника, у стовпчику До сплати – як добуток Спожитих обсягів і Тарифу за одиницю обсягу

Увага! Під час роботи з комп’ютером дотримуйтеся правил безпеки та санітарно-гігієнічних норм.  (Інструктаж з правил техніки безпеки)

Хід роботи с.204-205  підручника

Додаткові матеріали для уроку розміщені в папці D:/7 клас/Електронні таблиці

Завдання 4.  Копіювання формул

Заверши розрахунок вартості комунальних послуг за допомогою копіювання створених формул

Увага! Під час роботи з комп’ютером дотримуйтеся правил безпеки та санітарно-гігієнічних норм.  (Інструктаж з правил техніки безпеки)

Хід роботи с.205-206  підручника

Додаткові матеріали для уроку розміщені в папці D:/7 клас/Електронні таблиці

V. Підсумок уроку

Обговорюємо

  1. Як визначити, що у клітинці електронної таблиці міститься формула?
  2. Як визначається порядок виконання операцій в формулах електронної таблиці?
  3. Які існують способи копіювання формул в електронних таблицях?
  4. Чим відрізняються в середовищі табличного процесора формули від функцій?
  5. Яку послідовність дій потрібно виконати, щоб засобами табличного процесора обчислити середній бал учня за семестр?
  6. Які види помилок можуть виникати під час уведення даних  і формул та які існують способи їх усунення?

Рефлексія

  • Що нового сьогодні дізналися?
  • Чого навчилися?
  • Що сподобалось на уроці, а що ні?
  • Чи виникали труднощі?

VI. Домашнє завдання

  • Вивчити конспект уроку.
  • Опрацювати параграф підручника п.26

Завантажити конспект



Ви можете зберегти свій час на підготовку до уроків замовивши комплект презентацій
7 клас для супроводу уроків  

за ціною:

60 грн за комплект
(одна презентація коштує менше 2 грн)

Замовити комплект

також для використанні на уроках розроблено сервіс для проведення онлайн-тестування