Урок 29. Алгоритми пошуку елементів табличних величин

Урок 28. Практична робота №6 «Складання і виконання алгоритмів знаходження сум і кількостей значень елементів табличних величин за заданими умовами у навчальному середовищі програмування»
Вересень 26, 2017
Урок 30. Алгоритми впорядкування елементів табличних величин
Вересень 27, 2017

Урок 29 (web-версія конспекту без зображень)

9 клас за новою програмою 2017 року

Тема: Алгоритми пошуку елементів табличних величин

Мета :

  • навчальна: сформувати поняття про алгоритми пошуку елементів табличних величин;
  • розвиваюча: розвивати логічне мислення; формувати вміння діяти за інструкцією, планувати свою діяльність, аналізувати i робити висновки;
  • виховна:  виховувати інформаційну культуру учнів, уважність, акуратність, дисциплінованість

Обладнання: комп’ютери кабінету з виходом в мережу Інтернет, мультимедійний проектор, презентація уроку, (ФАЙЛИ-ЗАГОТОВКИ) до підручника "ІНФОРМАТИКА 9 КЛАС" Морзе Н.В., Берна О.В., Вембер В.П.

Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.

(Створено в навчальних цілях за підручником «Інформатика 9 клас»/Н.В. Морзе, О.В. Барна, В.П. Вембер, О.Г. Кузьминська. – К.: УОВЦ «Оріон», 2017 www.orioncentr.com.ua, inf9-m.blogspot.com) 9 клас») 

ХІД УРОКУ

І. Організація класу до уроку

  1. Привітання із класом (слайд 1)
  2. Повідомлення теми і мети уроку (слайд 2-3)

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Пригадай (слайд 4):

  1. Команди повторення та розгалуження мовою програмування Free Pascal.
  2. Команду переривання циклу мовою програмування Free Pascal.
  3. Як описати складені умови мовою програмування Free Pascal?
  4. Як описати операції ділення націло мовою програмування Free Pascal?

III. Вивчення нового матеріалу

Пояснення вчителя з елементами демонстрування презентації

(використовується проектор, та матеріал підручника)

Як описати програму пошуку заданого елемента? (слайд 5-6)

Для виконання програм пошуку заданого елемента можна використати цикл while та виконати такі дії:

Уводять спеціальну логічну величину – прапорець, призначення якої полягає в тому, що її значення зберігатиме результат наявності чи відсутності такої величини в таблиці. Початкове значення цієї величини – false, яке означає, що шукане значення поки що не траплялося у масиві.

Переглядають усі елементи табличної величини, починаючи з першого, доти, доки не буде переглянуто всі елементи або знайдено елемент із потрібним значенням.

Якщо елемент знайдено, то змінюють значення прапорця на true та переривають виконання циклу. Для переривання виконання циклу використовують команду break.

Здійснюють виведення результату залежно від значення прапорця.

Якщо потрібно не просто визначити, а його номер у масиві чи списку даних, то вводять змінну flag, для фіксування такого номера. Початкове значення flag присвоюємо 0.

Як описати програму пошуку елемента з найбільшим або найменшим значенням? (слайд 7-11)

Елементи табличної величини записані в пам’яті, доступ до комірок якої здійснюється за номерами елементів. Виконавець може одночасно відкривати доступ до однієї комірки. Нехай задано лінійну таблицю з n цілих чисел (мал. 18.4).

Виконаємо такий алгоритм:

  • прочитаємо з пам’яті перший елемент таблиці. Його значення дорівнює 5. запам’ятаємо його як максимальне – надамо його значення величині max;
  • прочитаємо другий елемент таблиці. Його значення більше за max, тому «забудемо» про попереднє значення й запам’ятаємо значення max=6;
  • прочитаємо третій елемент таблиці. Його значення менше за max, тому можна приступати до наступного кроку без зміни значення max.

По завершенню циклу змінна max зберігатиме максимальне значення в усьому масиві.

Пошук найменшого елемента масиву здійснюється за аналогічним алгоритмом.

IV. Формування практичних умінь і навичок

Увага! Під час роботи з комп’ютером дотримуйтеся правил безпеки та санітарно-гігієнічних норм. (Інструктаж з правил техніки безпеки)

Завдання 1. Пошук номера елемента (слайд 12)

Створіть проект Номер елемента, у якому здійснюють пошук номера елемента лінійної таблиці з 10 цілих чисел, значення якого дорівнює її першому елементу.

Завдання на с. 130-131 підручника

Завдання 2. Квадрати значень (слайд 13)

Створіть проект Випробовування, у якому знаходять різницю між найбільшим і найменшим елементом лінійної таблиці з 10 дійсних чисел, які набувають значення від 5 до 10 випадково.

Завдання на с. 132-133 підручника

Завдання 1. Працюємо в парах (слайд 14)

Обговоріть, як зміниться програмний код у проекті Пошук елемента, якщо:

а) розглядати таблицю дійсних чисел та здійснювати пошук елемента, який дорівнює останньому елементу;

б) у середовищі Lazarus лінійну таблицю вводити в елемент управління StribgGrid.

Завдання на с. 139 підручника

Завдання 1. Працюємо самостійно (слайд 15)

У вибраному середовищі програмування створіть проект Спортивні результати, у якому за поданою таблицею випробувань на тренуванні зі стрибків у довжину знаходять номер першої спроби, яка повторює контрольний результат.

Завдання на с. 139 підручника

V. Підсумок уроку

Обговорюємо (слайд 16)

  1. У чому полягає особливість пошуку першого елемента лінійної таблиці, який відповідає заданій умові?
  2. Який алгоритм лежить в основі пошуку найбільшого елемента лінійної таблиці?
  3. Чим відрізняється алгоритм пошуку найменшого елемента лінійної таблиці від алгоритму пошуку найбільшого елемента?

Рефлексія (слайд 17)

  • Що нового сьогодні дізналися?
  • Чого навчилися?
  • Що сподобалось на уроці, а що ні?
  • Чи виникали труднощі?

VI. Домашнє завдання (слайд 18)

  1. Опрацювати п.18.1-18.2

Завантажити



Ви можете зберегти свій час на підготовку до уроків замовивши комплект презентацій
9 клас за новою програмою 2017 року для супроводу уроків  

за ціною:

120 грн за комплект
(одна презентація коштує менше 2 грн)

Замовити комплект

також для використанні на уроках розроблено сервіс для проведення онлайн-тестування