Урок 3. Інформаційні процеси та пристрої для їх підтримки

Урок 2. Інформаційні процеси: зберігання, опрацювання, передавання та пошук повідомлень
Червень 2, 2016
Урок 4. Дані, пристрої, що використовуються для роботи з даними
Червень 2, 2016

Урок 3 (web-версія конспекту без зображень)

Тема: Пристрої для підтримки інформаційних процесів

Мета :

  • навчальна:  опродовжити формувати поняття про основні інформаційні процеси та пристрої для їх реалізації;
  • розвиваюча:  активізувати пізнавальну активність учнів; сприяти розвитку логічного мислення учнів;
  • виховна:  виховувати охайність уважність, інформаційну культуру

Обладнання: комп’ютери кабінету з виходом в мережу Інтернет, мультимедійний проектор, презентація уроку, електронні матеріали (ФАЙЛИ-ЗАГОТОВКИ) до підручника "ІНФОРМАТИКА 5 КЛАС" Морзе Н.В. та ін..

Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.

(конспект уроку та презентація розроблені на основі матеріалу підручника «Інформатика (Морзе, Барна, Вембер) 5 клас») 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний етап

  1. Привітання із класом
  2. Повідомлення теми і мети уроку

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Обговорення:

  1. Чому одні й ті самі повідомлення подають різними способами?
  2. Які способи подання повідомлень ти використовуєш на уроці? Чому? Обґрунтуй свою думку.
  3. Чи завжди повідомлення, подане одним способом, можна й доцільно подати іншим? Наведи приклади. Обґрунтуй свою думку.
  4. Яким способом можна подати повідомлення, щоб його сприйняли твої домашні улюбленці: кіт, собака, папуга?

Онлайн тестування:

Перейти за посиланням для проходження тесту № 2:

http://testinform.in.ua/testi-z-informatiki-5-klas/

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Пояснення вчителя з елементами демонстрування презентації

(використовується   проектор та мережа Інтернет)

Інформаційні процеси

Людина постійно отримує, шукає, зберігає, опрацьовує і передає повідомлення, коли пізнає навколишній світ та спілкується. При цьому вона може виконувати з повідомленнями різні дії залежно від поставленої мети. Такі дії називають інформаційними процесами.

Отримання повідомлень

Людина отримує повідомлення за допомогою своїх органів чуття, при цьому може користуватися спеціальними пристроями.

Сьогодні використовують різні пристрої для отримання повідомлень як у побуті, так і на роботі:

Пошук  повідомлень

Упродовж життя ми постійно шукаємо нові повідомлення, які допомагають нам розвиватися. Для цього найчастіше ми ставимо запитання: собі, друзям, батькам, вчителям чи знайомим. Крім того, ми звертаємося до різних інформаційних джерел — книг, енциклопедій, відео, Інтернету тощо:

Передавання повідомлень

Отримані чи знайдені повідомлення можна передавати.

Текстові, звукові, графічні повідомлення можна передавати за допомогою сучасних пристроїв — звичайного телефону, мобільного телефону, радіо, магнітофона, телевізора, факсу, супутникового зв’язку на будь-які відстані.

Опрацювання повідомлень

Опрацювання повідомлень, як правило, пов’язане з їх зміною.

Повідомлення опрацьовуються під час зміни способу їх подання. Наприклад, скрипаль, граючи на скрипці, перетворює повідомлення, написані нотами, на звуки.

Збереження повідомлень

До винайдення писемності люди зберігали повідомлення тільки у своїй пам’яті. Пізніше вони навчилися зберігати повідомлення на різних предметах — носіях, які постійно покращувались. Носій повідомлення — будь-який предмет, що його містить та може тривалий час зберігати.

IV. Формування практичних умінь і навичок

Завдання 1. Працюємо у парах

 По черзі називайте пристрої, які можна використати для одного з інформаційних процесів. Один називає пристрій, у відповідь інший називає інформаційний процес. Потім міняйтеся ролями.

Наприклад:

• калькулятор — опрацювання;

• диктофон — збереження.

Завдання 2. Міркуємо

а) У таблиці в кожному рядку вказані дії, які відносяться до різних інформаційних процесів. Вкажи номер хибної дії — дії, що не належить до вказаного інформаційного процесу

Завдання на с. 26 підручника

б) Утвори із номерів малюнків різних пристроїв п’ять груп для реалізації кожного з п’яти інформаційних процесів. Чи є пристрої, які можуть увійти до різних груп?

Завдання на с. 27 підручника

Завдання 3. Головоломки

Розгадай ребус. Сформулюй твердження, яке пояснює правило складання такого ребусу

Завдання на с. 28 підручника

V. Підсумок уроку

Обговорюємо

  1. Які інформаційні процеси ти спостерігаєш удома, у школі, у природі? Наведи приклади.
  2. Як людина може отримувати повідомлення? Наведи приклади.
  3. Чому людина не завжди може отримати повідомлення про деякі предмети та явища своїми органами чуття?
  4. Обґрунтуй, чому люди зберігають повідомлення. Що для збереження повідомлень використовувала стародавня людина, а що — сучасна?
  5. Якими словами можна замінити термін «опрацювання повідомлень»?
  6. Які пристрої використовує людина для передавання повідомлень? Якими з них користуєшся ти та члени твоєї сім’ї?
  7. Як людина здійснює пошук потрібних відомостей? Що може забезпечити успішний пошук? Наведи приклади.

Рефлексія

  • Що нового сьогодні дізналися?
  • Чого навчилися?
  • Що сподобалось на уроці, а що ні?
  • Чи виникали труднощі?

VI. Домашнє завдання

Опрацювати параграф підручника п.3

Завантажити конспект