Урок 36. Складання та виконання алгоритмів опрацювання текстових величин у середовищі програмування

Урок 35. Величини текстового типу, операції над ними. Елементи для введення даних: текстове поле
Грудень 3, 2016
Урок 37. Налагодження програм
Грудень 3, 2016

Урок 36 (web-версія конспекту без зображень)

Тема: Складання та виконання алгоритмів опрацювання текстових величин у середовищі програмування

Мета :

  • навчальна: ознайомити учнів з функціями які застосовують для опрацювання текстових величин;
  • розвиваюча: розвивати логічне мислення; формувати вміння діяти за інструкцією, планувати свою діяльність, аналізувати i робити висновки;
  • виховна:  виховувати інформаційну культуру учнів, уважність, акуратність, дисциплінованість

Обладнання: комп’ютери кабінету з виходом в мережу Інтернет, мультимедійний проектор, презентація уроку, (ФАЙЛИ-ЗАГОТОВКИ) до підручника "ІНФОРМАТИКА 8 КЛАС" Морзе Н.В., Берна О.В., Вембер В.П.

Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.

(конспект уроку та презентація розроблені на основі матеріалу підручника «Інформатика (Морзе Н.В., Берна О.В., Вембер В.П.) 8 клас») 

ХІД УРОКУ

І. Організація класу до уроку

  1. Привітання із класом (слайд 1)
  2. Повідомлення теми і мети уроку (слайд 2-3)

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Онлайн тестування (слайд 4):

Перейти за посиланням для проходження тесту № 16: http://testinform.in.ua/category/8-klas/

III. Вивчення нового матеріалу

Пояснення вчителя з елементами демонстрування презентації

(використовується проектор, та матеріал підручника)

Як функції застосовують для опрацювання текстових величин? (слайд 5-7)

У програмах мовою програмування Free Pascal використовують й інші функції для опрацювання текстових величин.

У мові програмування Python для опрацювання текстових величин використовують функції, наведені в таблиці.

У мовах програмування Free Pascal і Python є однакові функції для роботи з текстовими величинами.

Якими бувають помилки при створенні та виконанні програм? (слайд 8-14)

Створений у середовищі програмування проект може не виконуватися взагалі, або результат його виконання не відповідатиме очікуваному результату. Це відбувається тоді, коли при складанні алгоритму розв’язування завдання чи написанні коду програми були допущені помилки. Розрізняють такі групи помилок:

  • синтаксичні
  • помилки під час виконання;
  • логічні.

Синтаксичні помилки можна виявити як у процесі написання коду, так і після запуску проекту на виконання. Якщо деяка команда у програмному коді написана програмістом не за правилами, прийнятими в мові програмування, то вона може набувати іншого кольору, відмінного від кольору правильно написаних команд.

Після запуску проекту на виконання, якщо у програмному коді така помилка не була виправлена, у середовищі Lazarus у вікні повідомлення про хід компіляції проекту отримуємо номер рядка програмного коду та позиції об’єкта в рядку, де допущена помилка, й опис помилки.

У вікні редактора коду рядок, на якому «зупинився» процес компіляції, буде позначено.

Рядок, у якому допущена помилка, може бути вказаний не точно. Наприклад, повідомлення про пропущений символ «;» у рядку під номером 43 у вікні повідомлення буде позначено рядком із номером 44.

Таким чином є помилки, що позначають невідповідність типів описаних величин і значень, які їм присвоюються у процесі виконання програми. Наприклад, коли текстовій величині Edit.Text присвоюється числове значення.

До помилок під час виконання належать помилки, пов’язані з неправильними числовими обчисленнями, помилки при знаходженні значень величин за формулами. Їх розпізнають тільки під час виконання програми.

У середовищі Lazarus такі помилки називають винятками, вони супроводжуються виведенням на екран повідомлення про помилку.

IV. Формування практичних умінь і навичок

Завдання 1. Ініціали (слайд 15)

Розробіть проект у середовищі Lazarus, після запуску якого до текстових полів екранної форми користувач вводитиме прізвище, ім’я і по батькові. Після натиснення кнопки Пуск до відповідного текстового поля будуть виводитися прізвище та ініціали.

Увага! Під час роботи з комп’ютером дотримуйтеся правил безпеки та санітарно-гігієнічних норм. (Інструктаж з правил техніки безпеки)

Завдання на с. 149-150 підручника

Завдання 2. Працюємо в парах (слайд 16)

У програмі, написаній мовою програмування Free Pascal, використовуючи значення текстової змінної s1 , отримати s2 (табл. 22.9). Складіть відповідний програмний код.

Завдання на с. 154 підручника

V. Підсумок уроку

Обговорюємо (слайд 17)

  1. Які функції використовують у мовах програмування для опрацювання текстових величин?
  2. Чому програмний код у проекті може не виконатися взагалі, або в програмі можуть бути отримані неправильні результати?
  3. Яких помилок допускаються при складанні програм у середовищах програмування?

Рефлексія (слайд 18)

  • Що нового сьогодні дізналися?
  • Чого навчилися?
  • Що сподобалось на уроці, а що ні?
  • Чи виникали труднощі?

VI. Домашнє завдання (слайд 19)

Опрацювати параграф підручника п.22 с. 148-152

Завантажити



Ви можете зберегти свій час на підготовку до уроків замовивши комплект презентацій
8 клас для супроводу уроків  

за ціною:

120 грн за комплект
(одна презентація коштує менше 2 грн)

Замовити комплект

також для використанні на уроках розроблено сервіс для проведення онлайн-тестування