Урок 5. Архітектура комп’ютера

Урок 4. Практична робота №1 «Розв‘язування задач на визначення довжини двійкового коду даних різних типів»
Жовтень 16, 2016
Урок 6. Практична робота №2 «Конфігурація комп’ютера під потребу»
Жовтень 17, 2016

Урок 5 (web-версія конспекту без зображень)

Тема: Архітектура комп’ютера

Мета :

  • навчальна: ознайомити учнів з історією розвитку обчислювальної техніки, архітектурою комп’ютера;
  • розвиваюча: розвивати логічне мислення; формувати вміння діяти за інструкцією, планувати свою діяльність, аналізувати i робити висновки;
  • виховна:  виховувати інформаційну культуру учнів, уважність, акуратність, дисциплінованість

Обладнання: комп’ютери кабінету з виходом в мережу Інтернет, мультимедійний проектор, презентація уроку, (ФАЙЛИ-ЗАГОТОВКИ) до підручника "ІНФОРМАТИКА 8 КЛАС" Морзе Н.В., Берна О.В., Вембер В.П.

Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.

(конспект уроку та презентація розроблені на основі матеріалу підручника «Інформатика (Морзе Н.В., Берна О.В., Вембер В.П.) 8 клас») 

ХІД УРОКУ

І. Організація класу до уроку

  1. Привітання із класом (слайд 1)
  2. Повідомлення теми і мети уроку (слайд 2-3)

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Повторення (слайд 4):

  1. Складові сучасного комп’ютера;
  2. Які пристрої використовують для введення, виведення, зберігання даних;
  3. Види сучасних персональних комп’ютерів.

III. Вивчення нового матеріалу

Пояснення вчителя з елементами демонстрування презентації

(використовується   проектор, та матеріал підручника)

Як технічний прогрес вплинув на розвиток обчислювальної техніки? (слайд 5-6)

Покоління ЕОМ (англ. – computer generation) – один із класів у класифікації обчислювальних систем за ступенем розвитку апаратних і програмних засобів.

Яку архітектуру мають сучасні комп’ютери? (слайд 7-8)

Архітектура ПК – принципи роботи та взаємодії основних пристроїв комп’ютера: процесора, внутрішньої й зовнішньої пам’яті та пристроїв введення й виведення.

Принципи роботи комп’ютера за фон Нейманом

  1. За допомогою пристроїв введення дані та програми їх опрацювання потрапляють у пам’ять комп’ютера.
  2. З пам’яті комп’ютера дані надсилаються до процесора.
  3. Арифметико-логічний пристрій здійснює опрацювання даних.
  4. Пристрій управління забезпечує виконання процесів опрацювання даних, їх збереження та передавання.
  5. Пристрої виведення даних здійснюють подання результатів опрацювання даних у вигляді, зручному для користувача.

Чи може комп’ютер працювати без процесора? (слайд 9-10)

Процесор – це мікросхема, яка створюється на напівпроводниковому кристалі (або кількох кристалах) шляхом застосування складної мікроелектронної технології.

Під час роботи процесор досить сильно нагрівається, тому на нього встановлюють систему охолодження – вентилятор, який називають кулером.

Процесор складається з:

  • арифметико-логічного пристрою для виконання арифметичних і логічних операцій з даними;
  • пристрою управління для забезпечення функціонування всіх складових комп’ютера;
  • регістрів власної пам’яті.
  • Основними характеристиками процесорів є:
  • тип – відповідно до форми виробника розрізняють процесори Intel, AMD та інші;
  • тактова частота – визначає кількість виконуваних елементарних операцій за одну секунду, тобто швидкодію процесора;
  • розрядність – максимальна довжина двійкового коду, який може опрацьовуватись або передаватися процесором;
  • кеш-пам’ять – це внутрішня пам’ять процесора, яка дає можливість зберігати проміжні дані.

Які пристрої комп’ютера розміщуються всередині системного блока? (слайд 11-12)

Усередині комп’ютера розміщується системна плата, яку ще називають материнською. На ній встановлено процесор, внутрішня пам’ять комп’ютера та інші пристрої. Процесор з’єднано з іншими пристроями для передавання даних і службових сигналів за допомогою набору електричних ліній, які називають магістраллю (шиною).

Що і як можна зберігати в пам’яті комп’ютера? (слайд 13-19)

Оперативний запам’ятовуючий пристрій – ОЗП (RAM – від англ. Random Access Memory – пам’ять із довільним доступом) – швидка та енергозалежна пам’ять.

Постійний запам’ятовуючий пристрій – ПЗП (ROM – від англ. Read Only Memory – пам’ять тільки для читання) – швидка та енергонезалежна пам’ять.

Дані, що зберігаються в напівпостійному програмному запам’ятовуючому пристрої – НПЗП (пам’ять, виконана за технологією CMOS – від англ. Complementary Metal-Oxide Semiconactor – технологія виготовлення мікросхем), можуть бути замінені у спеціальному режимі роботи комп’ютера – режимі програмування, коли користувач має спеціальні знання й може написати спеціальні програми для управління комп’ютером.

Відеопам’ять – швидка оперативна пам’ять для зберігання коду зображення, що  відображається на екрані монітора. Відеопам’ять (VRAM – від англ. Video Random Access Memory) розміщена на відеокарті.

Кеш-пам’ять – це спеціальний вид пам’яті або частина ОЗП, де зберігаються копії часто використовуваних даних. Кеш-пам’ять забезпечує швидкий доступ до них.

Для тривалого зберігання даних призначено зовнішню пам’ять, або носії даних

Що і як можна зберігати в пам’яті комп’ютера? (слайд 20-23)

Пристрої введення призначені для введення даних. До них відносять клавіатуру, мишу, джойстик, сканер, мікрофон, веб-камеру

Для виведення даних призначені пристрої виведення: монітор, принтер, колонки, навушники.

Пристрої виведення даних автоматизують інформаційний процес отримання даних людиною.

IV. Формування практичних умінь і навичок

Завдання 1.   Історія розвитку обчислювальної техніки (слайд 24)

Доповніть таблицю у файлі Покоління комп’ютерів, що збережений у папці Забезпечення комп’ютера, зображеннями комп’ютерів кожного з поколінь та їх елементної бази, відомостями про видатних людей, причетних до розвитку кожного з поколінь ЕОМ

Увага! Під час роботи з комп’ютером дотримуйтеся правил безпеки та санітарно-гігієнічних норм.  (Інструктаж з правил техніки безпеки)

Завдання на с. 18  підручника

Завдання 2. Системний блок (слайд 25)

В емуляторі системного блока розмістіть пристрої у правильному місці та правильному порядку

Завдання на с. 21  підручника

Додаткові матеріали для уроку розміщені в папці D:/8 клас/Забезпечення комп’ютера

Завдання 3. Конфігурація комп’ютера (слайд 26)

Визначте характеристики комп’ютера, за яким ви працюєте.

Завдання на с.27  підручника

Завдання 4. Працюємо в парах  (слайд 27)

Наведіть три приклади різних видів комп’ютерів, з якими ви стикаєтесь у повсякденному житті. Визначте їхні спільні ознаки. Результати подайте діаграмою Венна. Порівняйте отриманий результат із діаграмою іншої пари.

Завдання на с. 27  підручника

Завдання 5. Працюємо самостійно (слайд 28)

Створіть модель комп’ютера, скориставшись набором пристроїв, збережених у папці Пристрої папки Забезпечення комп’ютерів для:

а) навчання та досліджень;

б) ігор та розваг;

в) ведення ділової документації.

Завдання на с. 28  підручника

Додаткові матеріали для уроку розміщені в папці D:/8 клас/Забезпечення комп’ютера

V. Підсумок уроку

Обговорюємо  (слайд 29)

  1. З чого складається апаратне забезпечення комп’ютера?
  2. Яку архітектуру має комп’ютер?
  3. Як здійснюється зв’язок між пристроями комп’ютера?
  4. Які пристрої комп’ютера належать до пристроїв введення та виведення? Наведіть приклади.

Рефлексія (слайд 30)

  • Що нового сьогодні дізналися?
  • Чого навчилися?
  • Що сподобалось на уроці, а що ні?
  • Чи виникали труднощі?

VI.  Домашнє завдання (слайд 31)

Опрацювати параграф підручника п.2

Завантажити


Ви можете зберегти свій час на підготовку до уроків замовивши комплект презентацій
8 клас для супроводу уроків  

за ціною:

100 грн за комплект
(одна презентація коштує менше 2 грн)

Замовити комплект

також для використанні на уроках розроблено сервіс для проведення онлайн-тестування