Урок 5. Об’єкти файлової системи (файли, папки, ярлики)

Урок 4. Складові персонального комп’ютера. Практична робота №1
Березень 27, 2017
Урок 6. Дії з об’єктами файлової системи. Практична робота №2
Березень 28, 2017

Урок 5 (web-версія конспекту без зображень)

5 клас за оновленою програмою 2016 року

Тема: Об’єкти файлової системи (файли, папки, ярлики)

Мета :

  • навчальна: сформувати такі поняття: файлова система, об'єкт файлової системи, файла, тип файла; ознайомити учнів з властивостями об'єктів файлової системи (ім'я об'єкта, шлях до об'єкта, розширення об'єкта);
  • розвиваюча: розвивати логічне мислення; формувати вміння діяти за інструкцією, планувати свою діяльність, аналізувати i робити висновки;
  • виховна:  виховувати інформаційну культуру учнів, уважність, акуратність, дисциплінованість

Обладнання: комп’ютери кабінету з виходом в мережу Інтернет, мультимедійний проектор, презентація уроку, (ФАЙЛИ-ЗАГОТОВКИ) до підручника "ІНФОРМАТИКА 5 КЛАС" Морзе Н.В., Берна О.В., Вембер В.П.

Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.

(Створено в навчальних цілях за підручником «Інформатика 5 клас»/Н.В. Морзе, О.В. Барна, В.П. Вембер, О.Г. Кузьминська. – К.: УОВЦ «Оріон», 2016 www.orioncentr.com.ua, inf5-m.blogspot.com) 5 клас») 

ХІД УРОКУ

І. Організація класу до уроку

  1. Привітання із класом (слайд 1)
  2. Повідомлення теми і мети уроку (слайд 2-3)

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1. Пригадай (слайд 4):

  1. Як пояснити одним реченням, для чого потрібні файли?
  2. Чи можна у файлі зберегти ноти, малюнок, текст?
  3. Коли використовують файли а коли папки?

2. Онлайн тестування (слайд 5):

Перейти за посиланням для проходження тесту № 4 http://testinform.in.ua/category/5-klas/

III. Вивчення нового матеріалу

Пояснення вчителя з елементами демонстрування презентації

(використовується проектор, та матеріал підручника)

Які об’єкти належать до файлової систем? (слайд 6-8)

Файлом (від англ. file – подання документа) називають набір даних, що зберігається в пам’яті комп’ютера та має ім’я.

Кожен файл має ім’я, що складається із двох частин: назви і розширення.

Ім’я файла – це набір символів, що може містити літери українського, англійського та інших алфавітів, цифри й інші символи, за винятком /\:*<>|

Максимальна кількість символів у імені обмежена (до 8 чи до 258);

В імені файла можуть бути використані літери кирилиці або латиниці, арабські цифри та деякі інші символи.

Типи даних, що містяться у файлі, визначає тип файла. Його зазначають за допомогою розширення імені файла.

Розширення імені файла найчастіше складається з латинських літер або цифр і містить три або більше символів. Дані одного типу можуть бути збережені у файлах з різним розширенням.

Файлова система – спосіб організації даних для зберігання на зовнішніх носіях даних у вигляді файлів і папок на комп’ютері.

Організацію й роботу з файловою системою забезпечую спеціальна програма – операційна система (ОС).

Як позначають адресу об’єктів файлової системи? (слайд 9-11)

Шлях до об’єкта файлової системи – це скінчений упорядкований набір імен, розділених символом «\». Він починається з імені пристрою і включає всі імена вкладених папок.

Повне ім’я об’єкта файлової системи – набір символів, що складається зі шляху до об’єкта та імені об’єкта.

Щоб вказати шлях до об’єкта файлової системи, можна записати повний шлях, що починається з імені диска, на якому збережено об’єкт, або відносний шлях.

Відносний шлях – це набір об’єктів, які містяться в обраній папці.

Ярлик – файл, що містить адресу потрібного об’єкта файлової системи.

Як розрізнити об’єкти файлової системи? (слайд 12-14)

Різні об’єкти файлової системи у вікнах операційної системи Windows зображають різними значками. Такі значки ще називають піктограмами.

Наприклад, на комп’ютерах, де встановлено ОС Windows стандартними папками, які ще називають системними, є Комп’ютер, Бібліотеки, Мережа, Кошик.

У системній папці Бібліотеки створено чотири папки для зберігання даних за типом: Відеозаписи, Документи, Зображення, Музика. Ці папки також називають Бібліотеками. Вони відображаються у вікні системної папки Комп’ютер.

IV. Формування практичних умінь і навичок

Увага! Під час роботи з комп’ютером дотримуйтеся правил безпеки та санітарно-гігієнічних норм. (Інструктаж з правил техніки безпеки)

Завдання 1. Групування пристроїв (слайд 15)

  1. Перегляньте структуру та вміст флеш-накопичувача.
  2. Відкрий системну папку Комп'ютер.
  3. Ознайомся, для яких дисків установлено дисководи комп'ютері та які імена їм надано.
  4. Під’єднай флеш-накопичувач до роз’єму. Визнач, яке ім’я дано флеш-накопичувачу.
  5. Відкрий вміст флеш-накопичувача, двічі клацнувши на поз ці відповідного диска у вікні Комп'ютер.
  6. Розглянь, яку структуру об'єктів має цей носій. Визнач, вкладені папки в цій структурі об'єктів.

Завдання на с. 32 підручника

Завдання 2. Призначення ярлика (слайд 16)

Визнач назву носія, на якому зберігається програма Калькулятор, за її ярликом.

Знайди на Робочому столі ярлик програми Калькулятор. Двічі клацни на ньому лівою кнопкою миші. Пересвідчись, що завантажилася програма Калькулятор.

Знайди, де розміщена програма Калькулятор на комп'ютері та завантаж її. Зроби висновки щодо призначення ярлика.

Завдання на с. 33 підручника

Завдання 3. Перегляд списків імен і файлів папок (слайд 17)

Переглянь вміст папки Кошик. Зміни вигляд списку папок і файлів. Визнач адреси об’єктів файлової системи, розміщених у папці Кошик.

Завдання на с. 33 підручника

Завдання 4. Структура об’єктів (слайд 18)

За повними іменами поданих файлів у графічному редакторі побудуй відповідну структуру об’єктів.

С:\Документи\Інструкція.txt

С:\Документи\Тексти\Текст.docx

С:\Документи\Тексти\Оригінал.rar

С:\Документи\Правила.exe

С:\Зразки\Приклад.ppt

С:\Зразки\Приклад.mp3

С:\Зразки\Тексти\Висновки.txt

С:\Фото\Київ\Свято.bmp

С:\Фото\Київ\Клас.jpeg

С:\Диск.txt

Примітка. Використай при цьому інструменти графічного редактора для побудови ліній, прямокутників і створення написів.

Завдання на с. 33-34 підручника

Завдання 5. Працюємо в парах (слайди 19)

Обговоріть, коли потрібно змінювати вигляд подання списку об’єктів файлової системи, що містяться в певній папці. Для цього по черзі називайте приклади ситуацій, коли потрібно відобразити об’єкти у вигляді: значків; списку; таблиці; плитки.

Завдання на с. 35 підручника

V. Підсумок уроку

Обговорюємо (слайд 20)

  1. З яких об’єктів складається файлова система?
  2. Чи доречно створювати кілька ярликів до одного об’єкта?
  3. Чи доречно зберігати одні й ті самі файли в різних папках?
  4. Чи подібний шлях до об’єкта файлової системи до твоєї поштової адреси?
  5. У чому переваги створення системних папок?
  6. Чи залежить структура файлової системи від комп’ютера, з яким ти працюєш?

Рефлексія (слайд 21)

  • Що нового сьогодні дізналися?
  • Чого навчилися?
  • Що сподобалось на уроці, а що ні?
  • Чи виникали труднощі?

VI. Домашнє завдання (слайд 22)

Опрацювати параграф підручника п.5

Завантажити



Ви можете зберегти свій час на підготовку до уроків замовивши комплект презентацій
5 клас за новою програмою 2016 року для супроводу уроків  

за ціною:

70 грн за комплект
(одна презентація коштує 2 грн)

Замовити комплект

також для використанні на уроках розроблено сервіс для проведення онлайн-тестування