Урок 17. Алгоритми та їх виконавці

Урок 16. Друкування документа
Березень 31, 2017
Урок 18. Середовище описання і виконання алгоритмів
Квітень 1, 2017

Урок 17 (web-версія конспекту без зображень)

5 клас за оновленою програмою 2016 року

Тема: Алгоритми та їх виконавці

Мета :

  • навчальна: ознайомити учнів з поняттям алгоритму, виконавця алгоритму, способами подання алгоритму;
  • розвиваюча: розвивати логічне мислення; формувати вміння діяти за інструкцією, планувати свою діяльність, аналізувати i робити висновки;
  • виховна:  виховувати інформаційну культуру учнів, уважність, акуратність, дисциплінованість

Обладнання: комп’ютери кабінету з виходом в мережу Інтернет, мультимедійний проектор, презентація уроку, (ФАЙЛИ-ЗАГОТОВКИ) до підручника "ІНФОРМАТИКА 5 КЛАС" Морзе Н.В., Берна О.В., Вембер В.П.

Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.

(Створено в навчальних цілях за підручником «Інформатика 5 клас»/Н.В. Морзе, О.В. Барна, В.П. Вембер, О.Г. Кузьминська. – К.: УОВЦ «Оріон», 2016 www.orioncentr.com.ua, inf5-m.blogspot.com) 5 клас») 

ХІД УРОКУ

І. Організація класу до уроку

  1. Привітання із класом (слайд 1)
  2. Повідомлення теми і мети уроку (слайд 2-3)

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1. Пригадай (слайд 4):

  1. Чи можна будь-яке наказове речення вважати командою?
  2. Які виконавці тобі зустрічалися та які команди вони могли виконувати?
  3. Які інструкції ти та твої друзі використовували в навчанні та побуті?
  4. Чи можна вважати інструкцію та алгоритми синонімами?

III. Вивчення нового матеріалу

Пояснення вчителя з елементами демонстрування презентації

(використовується проектор, та матеріал підручника)

Що називають алгоритмом? (слайд 5-7)

В інформатиці інструкцію називають алгоритмом, якщо вона складається з скінченої послідовності команд, спрямованих на отримання певного результату.

Наприклад, готуючи бутерброд, ти дотримуєшся алгоритму:

  1. Узяти шматок хліба.
  2. Покласти на хліб листок салату.
  3. Покласти зверху котлету.
  4. Покласти зверху шматок сиру.
  5. Покласти на сир шматок помідора.
  6. Накрити іншим шматком хліба.

На уроці математики ти використовуєш такий алгоритм для переведення мішаного числа у неправильний дріб:

  1. Помножити цілу частину мішаного числа на знаменник дробової частини.
  2. Додати до отриманого результату чисельник дробової частини.
  3. Записати отримане число в чисельнику дробу-результату.
  4. Залишити знаменник без змін.

523=5∙3+23=173

Наведені приклади алгоритмів мають спільні ознаки:

  • кожна команда є зрозумілою для виконавця;
  • нова команда не розпочинається, поки не завершено попередню;
  • кількість команд обмежена і їх можна виконати за досить короткий час;

Послідовне виконання всіх команд приводить до отримання результату.

Алгоритм – це скінченна послідовність команд, виконання яких приводить до розв’язання поставленої задачі.

У якій формі можна подати алгоритм? (слайд 8-9)

Алгоритм можна подати у різних формах. Попередні приклади алгоритмів були подані у словесній формі.

Словесна форма подання алгоритму - це запис у якому кожна команда має свій порядковий номер і сформульована мовою людського спілкування.

Алгоритм можна також подати і графічно. Наприклад старовинна задача про човняра, якому потрібно перевезти з лівого берега на правий козу, вовка і капусту (в човні за раз може вміщатись хтось один, а на березі не можна залишати козу з вовком або козу з капустою):

Як надрукувати документ? (слайд 10)

Виконавець алгоритму – це об’єкт: людина, тварина, машина чи пристрій, який здатний виконати команди алгоритму.

Система команд виконавця – це набір команд, які він може виконати.

Виконавець: людина

Виконавець: машина

IV. Формування практичних умінь і навичок

Увага! Під час роботи з комп’ютером дотримуйтеся правил безпеки та санітарно-гігієнічних норм. (Інструктаж з правил техніки безпеки)

Завдання 1. Потяг (слайд 11)

Із заданого набору малюнків (мал. 172) склади алгоритм, за яким людина, що придбала квиток у касі, буде здійснювати поїздку потягом.

Додаткові матеріали для уроку розміщені в папці D:/5 клас/Алгоритми і програми

Завдання на с. 122-123 підручника

Завдання 2. Черговий учень (слайд 12)

Із запропонованого набору команд вибери ті, які входять до системи команд чергового учня на уроці фізичної культури, та створи презентацію «Черговий учень».

Додаткові матеріали для уроку розміщені в папці D:/5 клас/Текстові документи

Завдання на с. 123 підручника

Завдання 3. Складаємо алгоритм (слайд 13)

Розмісти у правильному порядку картки, що відпо­відають алгоритму копіювання файлів і папок за допомогою кон­текстного меню у вправі, запропонованій за адресою http://LearningApps.org/view1704887.

Завдання на с. 123 підручника

Завдання 4. Кухар (слайд 14)

Визнач систему команд виконавця Кухар у комп'ютерній грі Purble Place

Завдання на с.123 підручника

Завдання 5. Міркуємо (слайд 15)

Уяви, що ти керуєш роботом-художником, що вміє рухатись по клітинках і виконувати команди Малюй, Не малюй, Вгору k, Вниз k, Вправо k, Вліво k, де k — кількість клітинок. Склади алгоритм, за яким робот зможе намалювати зображення (мал. 174). Починай малювати із вказаної на малюнку точки. Візьми до уваги, що робот-художник повернутий так, як вказує червона стрілка на малюнку.

Завдання на с.125 підручника

Завдання 6. Працюємо в парах (слайд 16)

Створіть і розкажіть одне одному алгоритм збереження ново­го телефонного номера у списку контактів свого мобільного телефону. Скільки він має команд? Хто є виконавцем такого алгоритму?

Завдання на с.125 підручника

V. Підсумок уроку

Обговорюємо (слайд 17)

  1. Що називають алгоритмом? Коли ти у повсякденному житті виконуєш алгоритми? Наведи приклади.
  2. У якій формі можна подати алгоритм? Наведи приклади.
  3. Хто або що може бути виконавцем алгоритму?
  4. Поясни, що означає — виконати послідовність дій формально. Наведи приклади зі свого життя.

Рефлексія (слайд 18)

  • Що нового сьогодні дізналися?
  • Чого навчилися?
  • Що сподобалось на уроці, а що ні?
  • Чи виникали труднощі?

VI. Домашнє завдання (слайд 19)

Опрацювати параграф підручника п.16

Завантажити



Ви можете зберегти свій час на підготовку до уроків замовивши комплект презентацій
5 клас за новою програмою 2016 року для супроводу уроків  

за ціною:

70 грн за комплект
(одна презентація коштує 2 грн)

Замовити комплект

також для використанні на уроках розроблено сервіс для проведення онлайн-тестування